روشنایی

آشنایی با اصلی ترین سیستم های نورپردازی نما

آشنایی با اصلی ترین سیستم های نورپردازی نما

نورپردازی نما یکی از جدید ترین ایده ها برای جذاب سازی ساختمان های مدرن است. این روش آنقدر موثر و کاربردی است که حتی برای جذاب تر کردن نمای ساختمانهای قدیمی و باستانی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این تکنیک علاوه بر کمک به بهتر دیده شدن نمای ساختمان در شب، برای ایجاد تاثیر روی بیننده و تغییر سیمای شهری نیز مورد توجه قرار دارد.

نورپردازی نما ساختمان و هوشمند سازی آن می تواند یکی از عوامل تقویت کننده هویت یک مکان و ارتقاء شخصیت ویژه آن محسوب شود . یکی از چالش هایی که معماری امروز با آن سر و کار دارد طرح این سوال است که حضور نور و تاثیر نور در ساختمان چه هوشمندانه و چه غیر هوشمندانه معنایی فراتر از نور روشنایی داشته باشد و الگوی صحیحی از بکارگیری نور در راستای ایجاد زیبایی که به طور مستقیم در ارتقای کیفیت زندگی تاثیر گذارد.

معمولا اولین چیزی که در هر ساختمان مورد قضاوت قرار می گیرد نمای آن می باشد. تا جایی که طراحی نما در هر ساختمان بر اساس هویت و کاربری آن سازه انجام می پذیرد. بنا براین طراحی نما در هر ساختمان در کنار طراحی داخلی و دکوراسیون، طراحی فضا ها و کیفیت مصالح مورد استفاده یکی از پارامترهای بسیار تاثیر گذار در ارزیابی کیفی هر ساختمان می باشد.

چراغ پروژکتور ال ای دی LED

پروژکتور های ال ای دی جایگزین مناسبی برای لامپ های پرمصرف می باشند. چرا که تا حد زیادی از هدر رفتن انرژی جلوگیری می کنند. دلیل این امر این است که بخش عظیمی از انرژی تولید شده توسط لامپ ال ای دی تبدیل به روشنایی می شود و هدر رفت انرژی در تولید انرژی گرمایشی نخواهد داشت . کم مصرف بودن پروژکتور نمای LED باعث می شود که تا 80 درصد صرفه جویی در مصرف انرژی به عمل آید که به این ترتیب عمر مفید آن بسیار بالا در حدود 50000 ساعت خواهد بود. به همین خاطر در کاهش هزینه ها نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت. همچنین به واسطه استفاده از ولتاژ پایین، در هزینه های کابل کشی نیز تا حد زیادی صرفه جویی خواهد شد. از چراغ های پروژکتور ال ای دی که کل سطح دیوار نمای ساختمان را می توانند از فاصله دور روشن کنند، استفاده فراوان می شود.

چراغ پروژکتور ال ای دی LED زاویه و جهت چراغ پرژکتور ال ای دی باید چگونه باشد؟

جهت نور باید به سمت نمای ساختمان باشد و در کل هر پروژکتور ال ای دی حداقل 60 درصد ارتفاع بالایی را هدف روشنایی قرار دهد. پروژکتور یک نور پایین به بالا ساطع می کند تا ارتفاع ساختمان بلندتر و کشیده تر از حالت عادی به نظر بیاید. همچنین با استفاده از پروژکتور های ال ای دی با پایه های قابل تنظیم می توان زاویه و جهت را نیز تغییر داد .

انواع پروژکتور LED

– پروژکتور SMD که مخفف عبارت Surface Mounted Device است

– پروژکتور COB که مخفف عبارت Chips On Board است

پروژکتورهای سی او بی ، به علت متمرکز بودن و کوچک بودن لامپ ال ای دی COB ، نور را کمتر پخش میکنند. خصوصا در مواردی که قرار است از لنز برای به اصطلاح، پرتاب نور بیشتر (کاهش زاویه تابش) استفاده شود، بیشتر از پروژکتورهای COB استفاده می کنند. اگر نیازی به پرتاب نور زیاد و در مسافت دور ندارید، میتوانید از پروژکتورهای SMD استفاده کنید. همچنین باید گفت قیمت پروژکتورهای اس ام دی، خیلی پایینتر از COB هاست . در مجموع بین اس ام دی و cob ، چراغ های SMD گزینه های بهتری برای انتخاب هستند. چرا که ارزان تر هستند و هم اینکه کار یکسانی را انجام می دهند. اما اگر بخواهید زاویه نور کم و پرتاب نور زیاد باشد، بهتر است لامپ های COB را انتخاب کنید.

انواع پروژکتور LEDبرتری های پروژکتور ال ای دی نسبت به سایر پروژکتورها

مصرف برق پروژکتورهای ال ای دی خیلی پایین است. همین طور طول عمر پروژکتورهای ال ای دی، از تمامی مدلهای قبلی پروژکتور بسیار بالاتر است. پروژکتور ال ای دی، به علت کوچک بودن ال ای دی ها و تولید گرمای بسیار کم، نیازی به خنک کننده ندارد و بسیار سبک و قابل حمل است. شاخص نمایش رنگ یا CRI آنها به 100 نزدیک است. یعنی کیفیت نور پروژکتورهای ال ای دی نسبت به مدلهای دیگر، بالاتر است و رنگ اشیا را درست تر نمایش میدهد. ضمن اینکه به صورت آنی و سریع روشن میشود. بعد از روشن شدن نیازی به گرم شدن ندارد و در همان لحظه نورش کامل است. در صورت خاموش شدن به هر علتی، نیاز نیست زمانی را منتظر بمانید تا خنک شوند و دوباره روشن شوند. برخلاف بعضی از پروژکتورهای قدیمی، صدایی هم تولید نمی کنند. در ساختار ال ای دی ها، برخلاف لامپ های کم مصرف و متال هالید و بخار سدیم، مواد و گازهای سمی و خطرناک به کار نرفته است.

برتری های پروژکتور ال ای دی نسبت به سایر پروژکتورها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *