روشنایی, مقالات روشنایی عمومی

مزایا و معایب استفاده از چراغ روشنایی پنل LED

مزایا و معایب استفاده از چراغ LED پنل

چراغ های روشنایی پنل LED به دلایل مختلف دارای تفاوت هایی با چراغ های دانلایت سقفی LED هستند و امروزه جهت نورپردازی و حتی به عنوان یک المان دکوراتیو به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. در اینجا سعی شده است که یک لیست کامل از مزایا و معایب این دسته از چراغ ها جهت شناخت بهتر آنها آورده شود. شما ممکن است اطلاعات زیادی در خصوص منابع روشنایی LED به گوشتان خورده باشد ولی منابع روشنایی پنل LED نسل جدیدتری از این منابع نوری اند که دارای تفاوت هایی نیز می باشند.

البته که منابع نوری LED به خاطر مزایایی زیادی که در مصرف پایین انرژی امروزه بسیار استفاده می شوند، اما پنل های LED به خاطر تفاوت هایی که در تکنولوژی ساخت دارند برای بازار تقاضا نسبتا جدید هستند. با این وجود این دسته از چراغ ها در حال به دست گرفتن بازار به دلیل قابلیت ها ومشخصات خلاقانه خود هستند. این چراغ ها جهت جایگزینی چراغ های فلوروسنت معمولی طراحی و تولید شده اند. چراغ های پنل LED یکی از بهترین انتخاب ها جهت استفاده در فضاهای داخلی هستند که می توان به قابلیت های زیادی از جمله پخش نور بهتر، آزادی عمل در طراحی ها، بازدهی بالای چراغ، استفاده از متریال با کیفیت بالا در ساخت بدنه چراغ، طول عمر و مقاومت بالای چراغ، تنوع رنگ نور خروجی و قابلیت استفاده جهت کاربری های مختلف اشاره کرد.

مزایای استفاده از چراغ های پنل روشنایی

با توجه به همه موارد بالا می توان گفت استفاده از این گروه از چراغ های روشنایی بدون شک روز به روز بیستر خواهد بود. ولی در کنار مزایای زیاد این چراغ ها بدون شک معایبی نیز وجود دارد که معمولا نادیده گرفته می شوند. در اینجا معایب استفاده از این چراغ ها در کنار مزایای آن آورده شده است و انتخاب را در استفاده از این چراغ ها بر عهده شما گذاشته ایم.

مزایای استفاده از چراغ های پنل روشنایی

مزایای استفاده از چراغ های پنل روشنایی

آزادی عمل پنل LED در طراحی روشنایی

چراغ های LED پنل فراهم کردن و دستیابی به شرایط بهتر در روشنایی یک فضا طراحی می شوند. با استفاده از آخرین تکنولوژی های تولید چراغ امروزه LED پنل ها با استفاده از بدنه آلومینیومی و دیفیوز سبک ساخته می شوند. بدنه آلومینیومی چراغ ها از مهمترین قطعات یک چراغ روشنایی هستند زیرا نگهداری از منبع نوری و همچنین دفع حرارت تولید شده برعهده آنهاست.این فریم دارای سه سطح است، اولی منبع نوری را نگه می دارد، لایه دوم مسیر انتشار نور را هدایت می کند و لایه سوم جهت نصب دیفیوز چراغ می باشد.

دیفیوز هر چراغ لایه بیرونی آن است که از همه قطعات دیگر بیشتر در معرض دید می باشد. وظیفه اصلی این قطعه پخش یکنواخت نور در محیط است. همچنین ممکن است یک قطعه ای به نام رفلکتور جهت جلوگیری از به هدر رفتن نور، افزایش بازدهی چراغ و هدایت مناسب آن در پشت دیفیوز در نظر گرفته شود. بهترین مزیت این چراغ ها آزادی عمل در ساخت و طراحی آنهاست. از آنجایی که منبع نوری LED به صورت نقطه ای می باشد، طراحان چراغ های LED پنل از ترکیب های مختلف آنها جه تولید رنج وسیعی از چراغ های پنلی استفاده می کنند تا بتوانند نیاز مشتریان را به طور کامل برآورده سازند.

آزادی عمل پنل LED در طراحی روشنایی

آزادی عمل پنل LED در طراحی روشنایی

ضخامت بسیار کم و دفع حرارت بسیار بالا در پنل ال ای دی

چراغ های LED پنل بسیار نازک ساده ولی خیلی مدرن به نظر می رسند. این موضوع به خاطر طراحی روشنایی چراغ و بدنه آلومینیومی آن در دفع راحت حرارت می باشد. همچنین با تجهیز شدن این چراغ ها به یک سیستم هیتسینک می توان از داشتن قابلیت دفع حرارت بالا اطمینان حاصل کرد.

ضخامت بسیار کم و دفع حرارت بسیار بالا در پنل ال ای دی

ضخامت بسیار کم و دفع حرارت بسیار بالا در پنل ال ای دی

کیفیت نور بالای پنل ال ای دی

وقتی صحبت از کیفیت نور می کنیم، به عنوان یک مانده نورانی، چراغ های LED که دارای قطعه هدایت کننده پرتوهای نوری هستند در بازار به عنوان منابع روشنایی درخشان با پخش نور یکنواخت پیشنهاد داده می شوند. در اینجا از ترکیب بخش هدایت کننده نور و صفحه دیفیوزر جهت دستیابی پخش نور باز، ملایم و یکنواخت استفاده شده است.

استفاده از متریال با کیفیت جهت دستیابی به سطح روشنایی بالای پنل LED

جهت دستیابی به سطح روشنایی و بازدهی بالا مجبور به استفاده از متریال آلومینیوم جهت جنس بدنه و همچنین صفحه پشتی در پراغ هستیم. همانطور که می دانیم منابع نوری LED خود از آلیاژهای آلومینیوم، آرسنیک و گالیوم ساخته شده است. LED پنل ها صفحه رفلکتورهای همگن با بازدهی هدایت نور بالا را در کنار آلیاژ آلومینیوم جهت دستیابی به بهره و روشنایی بالا بکار می گیرند. همچنین از مواد نیمه رسانا با ضریب هدایت بالا جهت ساخت الکترون های آزاد و افزایش ضریب هدایت استفاده می شود.

رنگ نورهای مختلف پنل ال ای دی

قسمت جذاب استفاده از مواد ناخالصی در ساخت منبع نور LED، دستیابی به رنگ نورهای متنوع می باشد. با این روش می توان به رنگ نورهای مختلف بدون استفاده از فیلترهای نوری دست پیدا کرد. همچنین ماژول های LED می توانند نور سفید را تولید کنند.

طول عمر بالای پنل ال ای دی

بر اساس تئوری طول عمر مفید یک ماژول LED براب استفاده 8 ساعت در روز حدود 100 هزار ساعت معادل 27 سال می باشد. و از نظر تئوری طول عمر یک پنل LED بیشتر از 10 میلیون ساعت می باشد. مطابق نظر وزارت انرژی امریکا، انرژی الکتریسیته مورد نیاز روشنایی به استفاده از این چراغ ها می توان به میزان یک سوم مصرف کاهش پیدا کند که این به معنی حذف 40 ایستگاه تولید برق می باشد.

مقاومت بالا در برابر تغییرات ناگهانی

ماژول های LED به کار رفته در پنل ها بر خلاف لامپ های شیشه ای تنگستنی از رزین های سخت ساخته شده که به راحتی خراب نمی شوند. بنابراین در برابر لرزش های شدید و همچنین عملکرد دماهای مختلف عملکرد خوبی دارند.

پنل ال ای دی دوستار محیط زیست

چراغ های روشنایی LED پنل همچنین دارای استاندار محیط زیست هستند. در ساخت این نوع از محصولات روشنایی نه تنها از جیوه و پرتوهای موضر استفاده نمی شود بلکه در پروسه تولید آنها تقریبا هیچ آلودگی هوایی هم به وجود نمی آید. همه مواد مورد استفاده می تواند دوباره بازیافت شوند و این چرخه بازیافت خود برای پیشرفت پایدار اقتصادی و اجتماعی می تواند بسیار مهم و حائز اهمیت باشد.

توانایی کنترل خارق العاده LED Panel

میزان روشنایی و یا رنگ نور چراغ های پنل LED را می توانند به راحتی و با برنامه های کنترل داینامیکی مختلف و بوسیله یک درایور خارجی مانند ریموت کنترلر PWM، ماژول دیمر قابل برنامه ریزی و یا پروتکل DMX512 کنترل نمود.

تنظیم نور آسان در پنل ال ای دی

شدت و رنگ نور چراغ های پنل LED می تواند بر اساس نیاز و شرایط مختلف تنظیم شود. این قابلیت می تواند با فراهم کردن یک پخش نور ملایم بدون داشتن پروتوهای نوری مضرر و خیره گی زننده، از بینایی افراد حاضر محافظت کند. بنابراین اکثر مردم می تواند بدون اینکه اذیت شوند مستقیما به این نوع از چراغ ها نگاه کنند.

ساخت LED Panel به صورت سفارشی ساز

یکی از مزیت های اصلی پنل های LED روشنایی قابلیت سفارشی ساز بودن آنهاست. با توجه به ضخامت بسیار کم ماژول های LED و همچنین قابلیت نصب در بدنه های مختلف، امکان تولید چراغ هایی با ظاهر مختلف وجود دارد. این قابلیت به چراغ های LED این امکان را می دهد که در کاربری های مختلف که استفاده از لامپ های سنتی امکان پذیر نیست بتوانند مورد استفاده قرار گیرند به عنوان مثال جهت روشنایی نورمخفی یا نور بک لایت سقف های و جداره های ساختمان ها.

عملکرد مناسب در فضاهایی با ولتاژ تعذیه ناپایدار

بدون شک استفاده از چراغ های LED معمولی خیلی رایج است ولی یکی از ایرادات در این چراغ ها این است که با سوختن یک ماژول LED می تواند بر روی عملکرد سایر ماژول های LED که در کنارش قرار داده شده اند تاثیر بگذارد. این مشکل در چراغ های پنل LED به مراتب کمتر به دلیل طراحی مدارات الکترونیکی آن کمتر است. بنابراین بهترین انتخاب برای مکان هایی که سطح ولتاژ تغذیه چراغ ها دارای تغییرات زیادی است می توان پنل های روشنایی LED باشد. همچنین استفاده از چراغ های پنل LED از آنجایی که بر خلاف لامپ های سنتی اثر حرارتی در محیط ایجاد نمی کند، هیچ خطری ناشی از افزایش بیش از اندازه حرارت ندارد.

چراغ و پنل ال ای دی همچنین ایده مناسبی هستند برای فضاهایی که تعمییرات چراغ دشوار می باشد. رنگ اکرولیکی استفاده شده در بدنه این چراغ ها در برابر مواد شیمیایی خورنده و یا شوک های الکتریکی مقاوم است. همچنین می توانند در شرایط محیطی با دماهای محیطی گرم و سرد و یا با رطوبت بالا خوبی عمل کنند.

معایب چراغ های پنل LED

در کنار تمام محاسنی که چراغ های پنلی ال ای دی دارند، چند عیب هم بر آنها وارد است که در زیر آنها را مرور می کنیم.

معایب استفاده از چراغ های پنل روشنایی

معایب استفاده از چراغ های پنل روشنایی

ابعاد بزرگ پنل ال ای دی

برای داشتن یک پخش نور یکنواخت می بایست ابعاد پنل های LED بزرگ انتخاب شوند و هر چه توان این چراغ ها افزایش پیدا کند به همان نسبت نیز ابعاد چراغ ها بزرگ تر خواهد شد.

لومن نوری کم در LED Panel

همانطور که در بالا اشاره شد، از صفحه هدایت کننده نور و دیفیوزر برای پخش یکنواخت نور و داشتن سطح روشنایی ملایم در چراغهای پنل LED استفاده می شود. این امر باعث می شود که نور خروجی تا حدودی کاهش پیدا کند وحدود 60 تا 70 درصد از نور تولیدی قابل پخش در محیط می باشد در صورتی که در لامپ های حبابی LED میزان نور خروجی حدود 90 درصد می باشد.

مصرف انرژی بالاتر نصب به سایر چراغ های LED

با توجه به اینکه دیفیوز چراغ های پنلی LED جهت دستیابی به یک پخش نور یکنواخت از میزان لومن نور خروجی چراغ نسبت به سایر چراغ ها با لامپ LED و یا چراغ های LED دانلایت می کاهند، برای دست یابی به سطح نوری مد نظر مجبور انتخاب چراغ پنلی با توان بالاتر هستیم. به طور مثال یک چراغ دانلایت LED 8 وات همان میزان لومن خروجی را ایجاد می کند که چراغ پنل LED 12 واتی ایجاد می کند. بنابراین با یک محاسبه ساده می بینیم که هزینه برق مصرفی در این چراغ ها بالا تر می باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *