روشنایی, مقالات روشنایی عمومی

تاریخچه لامپ های الکترونیکی

تاریخچه و ساختار لامپ های الکترونیکی

تاریخچه آشنایی با منبع نور

این مطلب قصد دارد تا تاریخچه و ساختار لامپ های الکترونیکی را بررسی کند. برای هزاران سال اجداد ما مجبور بودند فعالیت های خود را در نور طبیعی روز انجام دهند. داستان استفاده بشر از نور مصنوعی و یادگیری در به کار گرفتن آن به حدود 500 هزار سال قبل باز می گردد. زمانی که بشر برای اولین بار اتش را روشن و کنترل کرد. این کشف باعث استفاده هدفمند بشر از نور و گرما تولید شده گردید. نور مصنوعی تولید شده از آن زمان باعث گسترش دامنه طول نور طبیعی شد.
در طول سالیان زیاد چوب، چربی و روغن حیوانی برای دستیابی به نور توسط بشر سوزانده شد. این پروسه صنعتی سازی بود که طی سالهای بعدی باعث بوجود آمدن یک انقلاب واقعی و تغییرات اساسی جهت ارتقاء صنعت روشنایی و از بین بردن نقاط ضعف موجود بود. در ابتدا گاز به عنوان منبع سوخت و در ادامه الکتریسیته به راهکاری غالب جهت انتقال انرژی و تولید چراغهای روشنایی بدل شد.

لامپ های الکترونیکی در زندگی مدرن

بیشتر از 130 سال است که چراغ های روشنایی مصنوعی به یک المان لازم و ضروری در زندگی روزمره جهت استفاده در همه مکانها بدل شده است. زندگی مدرن بشر بدون استفاده از این المان های روشنایی امکان پذیر نیست. زیرا جوامع و محیط های زندگی امروزه بشر به صورت 24 ساعت فعال هستند. همچنین انسان بیشتر زمان زندگی خود را در فضاهای داخلی ساختمان ها سپری می کند. حتی برای روشنایی فضاهای بیرونی ساختمان، چه روشنایی معابر و یا افکت های نوری دکوراتیو انسان نیازمند استفاده از چراغ های روشنایی مصنوعی می باشد.
بنابراین تقاضا برای چراغ های روشنایی مصنوعی و انتظار ما از آنها بسیار زیاد است. به طور مثال ما انتظار داریم این تجهیزات همیشه و همه جا و با کیفیت مورد نظر ما در دسترس باشند. همچنین ما انتظار داریم که قیمت این تجهیزات مناسب بوده و کار کردن با آنها نیز بسیار راحت باشد.

در حال حاضر منابع نوری جدید دارای عمکرد بالایی هستند که باعث بالارفتن کیفیت چراغ های روشنایی می شوند. چراغ های روشنایی در اروپا حدود 14 درصد از کل انرژی تولید شده را مصرف می کنند که این میزان در کل جهان برابر برابر 19 درصد می باشد. تقریبا حدود 80 درصد از چراغ های روشنایی، چراغ های با کاربری حرفه ای و حدود 20 درصد از آنها چراغ هایی هستند که در منازل شخصی مورد استفاده قرار می گیرند. این حجم از مصرف انرژی برابر با انتشار 600 میلیون تن گاز گلخانه ای در سال می باشد. که در نتیجه استفاده از چراغ های روشنایی مصنوعی در محیط منتشر می شوند.

لامپ های الکترونیکی در زندگی مدرن
بنابراین پایین آوردن مصرف انرژی و به عبارت دیگر Saving energy باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه ای بخصوص گاز CO2 می شود. اتحادیه اروپا یک برنامه ای با هدف کاهش گرمای زمین را درنظر گرفته است. در راستای آن افزایش درجه حرارت زمین در قیاس با دوره قبل از صنعتی شدن جهان نباید از 2 درجه سلیسیوس بیشتر شود. در این راستا می بایست انشار گازهای گلخانه ای تا سال 2020 حدود 20 درصد و تا سال 2030 نزدیک 40 درصد نسبت به میزان تولید شده در سال 1990 کاهش پیدا کند.

صنعت چراغ های روشنایی از سال 1879 برای اولین با اختراع لامپ رشته ای و تولید صنعتی آن توسط ادیسون شروع شد. این چراغ ها دارای رنج وسیعی از لامپ های روشنایی می باشد. لامپ های روشنایی بر اساس طراحی شان، مشخصات نور خروجی و مخصوصا نحوه به کارگیری آنها در ساخت چراغ به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. مهمترین معیارهای در انتخاب منابع نوری مدرن، کیفیت و کارایی چراغ های روشنایی و همچنین مصرف انرژی پایین و طول عمر بالای آنهاست.

روش های مختلف تولید لامپ های روشنایی

لامپ های روشنایی می تواند به روش های مختلفی تولید شوند. جهت صرفه جویی هر چه بیشتر در مصرف انرژی و هزینه تولید لامپ های روشنایی در چهار گروه اصلی زیر تولید می شوند.
– چراغ ها با لامپ های حرارتی (Thermal light sources)
– لامپ های گازی با تراکم تخلیه پایین (Low-intensity discharge lamps)
– لامپ های گازی با تراکم تخلیه بالا (High-intensity discharge lamps)
– منابع نوری نیمه هادی

روش های مختلف تولید لامپ های روشنایی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *