روشنایی, مقالات روشنایی عمومی

چراغ های دفنی و کاربرد آن در نورپردازی

چراغ های دفنی و کاربرد آن در نورپردازی

چراغ دفنی یا پروژکتور دفنی LED یک چراغ مخصوص نورپردازی است که در داخل زمین نصب می شود و فقط محل خروجی نور دیده می شود. چراغ دفنی معمولا در نورپردازی از پایین به بالا استفاده می شود و منبع نور مناسبی برای روشن کردن المان ها و جداره های عمودی در نمای ساختمان و یا ستون ها و مجسمه ها می باشد و به علت تابش هاله نور بر روی سوژه می توانند باعث به وجود آمدن سایه روشن های بسیار زیبایی شوند.

این چراغ ها بر خلاف پروژکتور ال ای دی به راحتی در مکان هایی مانند فضای سبز و یا طاقچه هایی در نما که مورد دید هستند می تواند مخفی شود و زیبایی نما را افزایش دهد . در این چراغ ها اغلب از لامپ های ال ای دی استفاده می کنند که دارای رنگ های مختلف است. که این تنوع بالای رنگی باعث ایجاد افکت های جذابی می شود. چراغ های دفنی شامل روکار و توکار می باشند و در شکل های متفاوت گرد ، خطی و غیره عرضه می شوند. برای نصب کردن چراغ های دفنی باید یک فوندانسیون مخصوص را طراحی کرده تا هم از بدنه حفاظت کند و هم شیشه آن چراغ توانایی لازم را برای تنظیم زاویه تابش نور روی سوژه را داشته باشد.

چراغ های روشنایی دفنی

چراغ های روشنایی دفنی

ویژگی های چراغ دفنی

از ویژگی های پراغ دفنی می توان به مستحکم بودن بدنه آن اشاره کرد. بدنه آن ضد آب نیز می باشد می توان حتی در استخرها از آن ها استفاده نمود. نور آن زیاد و داری پرتاب بالایی می باشد. این چراغ قابلیت ساخت نورپردازی های RGB را دارد. در رنگ های مختلف عرضه می شود. طول عمر این نوع چراغ روشنایی زیاد است و در حدود پنجاه هزار ساعت می باشد. لامپ دفنی در برابر رطوبت مقاوم می باشد زیرا در تولید آن از قطعات مرغوب استفاده شده است.

ویژگی های چراغ دفنی  

ویژگی های چراغ دفنی

چراغ های دفنی در توان های 3، 4، 7، 9، 12، 24 و غیره تولید می شوند. این نوع از روشنایی در اندازه های متفاوت از ۳ وات تا ۳۱ وات قابل استفاده هستند. نور آن نیز در رنگ های متفاوت از جمله سفید سرد، سفید گرم، سبز، آبی، قرمز و یا ترکیب این رنگ ها می باشد. در برابر خمیدگی و خش خوردگی مقاوم هستند و با خیال راحت می توان از آنها در انواع فضاها و خاک و بتن استفاده کرد. اغلب توسط ریموت کنترل افکت آن ها قابل تغییر است. بر اساس کاربردشان قدرت تغییر زاویه پخش نور با استفاده از لنز ۵ تا 120 درجه را دارند. دارای درجه حفاظت یا IP هستند که میزان نفوذپذیری را در برابر عوامل خارجی مشخص می کند. که رقم 0 تا 6 حفاظت در برابر گرد و غبار و رقم 0 تا 8 حفاظت در برابر نفوذ آب را نشان می دهد. قابلیت دفع حرارت دارند زیرا جنس بدنه این چراغ ها همه از آلومیینیوم است. در وزن های 4، 1 و 4،2  و 4،2 (kg) و غیره موجود می باشند. در ابعاد D=185 و D=250 و D=300 میلی متر و ابعاد دیگر وجود دارد .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *