روشنایی, مقالات روشنایی اضطراری (ایمنی)

تفاوت چراغ خروج اضطراری و علامت خروج اضطراری

تفاوت چراغ خروج اضطراری و علامت خروج اضطراری

چراغ و روشنایی اضطراری از الزامات ایمنی ساختمان های مدرن می باشد که برای همه ساختمان ها مورد الزام قرار گرفته است. این نوع سیستم روشنایی در هنگام قطع و خاموشی برق مورد استفاده قرار می گیرند. چراغ های اضطراری توسط باتری های قابل شارژ پشتیبانی می شوند، این باتری ها یا در داخل خود چراغ روشنایی اضطراری و یا به صورت سیستم باتری مرکزی قرار گرفته است.

عملکرد روشنایی اضطراری

روشنایی فرار اضطراری به طور خودکار زمانی فعال می شود که برق قطع شده است و روشنایی کافی برای خروج افراد از ساختمان در دسترس نباشد. خروج ایمن افراد به عنوان یک الزام قانونی است. چراغ های اضطراری به طور کلی به دو دسته اساسی تقسیم می شوند که شامل چراغ های تامین مرکزی و چراغ های اضطراری شارژی می باشند. علامت خروج اضطراری نیز برای راهنمایی افراد به سمت خروجی ها در هنگام قطعی برق به کار می رود.

کاربرد روشنایی اضطراری در ساختمان

در اماکن و ساختمان ها روشنایی اضطراری می باید در زمان وقوع اختلال در شبکه روشنایی اصلی در مدت زمان کوتاهی تأمین شود. این روشنایی می تواند به دو صورت باشد: روشنایی ایمنی و روشنایی جایگزین.

روشنایی اضطراری(ایمنی)

وظیفه این نوع سیستم، تامین روشنایی برای حفظ جان افراد در برابر صدمات احتمالی در زمان وقوع خاموشی (نظیر سقوط یا برخورد با اشیا خطرناک) است. روشنایی اضطراری(ایمنی) خود به دو گروه تقسیم می شود: روشنایی اضطراری (ایمنی) برای راه های فرار و روشنایی اضطراری (ایمنی) برای محیط های خطرناک.

روشنایی راه های فرار

طبق استاندارد، راه های فرار باید در وضعیت های اضطراری به اندازه ای روشن باشند که بدون خطر بتوان از آنها عبور کرد و موانع احتمالی را تشخیص داد. همچنین نحوه دسترسی به کلیدهای اعلام حریق در مسیرهای فرار باید روشن باشد.

روشنایی محیط های خطرناک

محیط های خطرناک، محیط هایی هستند که در صورت وقوع خاموشی، احتمال وقوع خطر برای افراد در آنها وجود دارد. برخی از این محیط ها شامل: نقاط مجاور مخازن حاوی مایعات داغ، حوضچه های پر شده با مواد مذاب، ماشین های دوار، صحنه تئاتر، مسیرهای مسابقه در زمین های ورزشی و غیره می باشند. طبق استاندارد، روشنایی ایمنی در چنین محیط هایی باید به گونه ای تأمین شود که امکان اتمام کار عملیات در دست اجرا و ترک محل را برای فرد فراهم نماید.

کاربرد روشنایی اضطراری در ساختماندر صورتی که در صورت قطع خاموشی، خطراتی برای ادامه حضور در محل وجود نداشته باشد، با داشتن روشنایی جایگزین، می توان برای مدت زمان محدودی در محیط حضور داشت و به فعالیت ادامه داد. روشنایی جایگزین معمولاً به دلایل اقتصادی در نظر گرفته می شود تا با قطع برق فعالیت های کاری (نظیر کار کارمندان در اداره و یا فعالیت کارگران در خط تولید) متوقف نشود. در برخی موارد روشنایی جایگزین می تواند نقش روشنایی اضطراری را نیز ایفا کند. تأخير راه اندازی مدت زمان بین قطع شبکه روشنایی اصلی و راه اندازی روشنایی اضطراری را تأخیر در راه اندازی می نامند. چراغ ایمنی چراغی است که برای تأمین روشنایی اضطراری به کار می رود. این چراغ می تواند دارای منبع انرژی (نظیر یک باتری) باشد و یا از یک منبع مرکزی تغذیه شود.

کاربرد علائم خروج اضطراری یا اگزیت ساین

چراغ علایم خروج یا اگزیت ساین، چراغی است که بر روی آن یک علامت گرافیکی جهت نشان دادن مسیر خروج قرار گرفته است.  این علامت های خروج اضطراری با جهت های مختلف و روشنایی مختصر، مسیر خروج را به ساکنان ساختمان نشان می دهند.  علامت خروج اضطراری به صورتی طراحی می شود که برای همه قابل فهم و قابل درک باشد. اغلب از جهت ها و کلمه Exit برای نشان دادن مسیر خروج در آن استفاده شده است. این نوشته اغلب به همان صورت اصلی و با کلمه Exit نشان داده شده است. در اتحادیه اروپا استفاده از کلمه EXIT به دلیل قابل فهم بودن برای تمام افراد ممنوع است. به همین خاطر تنها از علامت جهت، آدمک و درب استفاده شده است.

کاربرد علائم خروج اضطراری یا اگزیت ساین

کاربرد علائم خروج اضطراری یا اگزیت ساین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *